Tukihenkilötoiminta

Pirkanmaan Muistiyhdistys järjestää tukihenkilötoimintaa kotona asuville, pirkanmaalaisille muistisairaille ja läheisille. Muistisairaan toimintakyvyn tukeminen on tärkeää, että hän voi jatkaa mahdollisimman hyvää, omannäköistä arkea omassa kodissaan. Tukihenkilö voi auttaa muistisairasta jatkamaan harrastuksiaan, toimia ulkoiluystävänä tai lähteä vaikkapa seuraksi erilaisiin tapahtumiin. Myös muistisairaan läheinen kaipaa usein tukea arjessa jaksaakseen. Tuki  voi olla keskustelua, kuuntelua tai mahdollisuus hengähdystaukoon.

Pirkanmaan Muistiyhdistyksen välittämän tukihenkilön tapaamiset ovat aina maksuttomia!

Tukihenkilöksi ryhtyvälle riittävät tavallisen ihmisen tiedot ja taidot. Luonnollisesti tukihenkilön tulee olla rehellinen ja luotettava. Tukihenkilö voi tukea muistisairasta omalla tavallaan kuunnellen ja keskustellen. Toiminnasta ei makseta palkkaa, mutta tukihenkilönä saa paljon mielekästä sisältöä ja hyvää mieltä elämäänsä. Tukihenkilö toimii oman tilanteensa mukaan, miten paljon hänellä on aikaa ja voimia vapaaehtoistoimintaan. Pienikin apu on tärkeää.

Yhdistys kouluttaa vapaaehtoisia henkilöitä tukihenkilöiksi. Kaksipäiväinen koulutus on maksutonta.

Seuraavat tukihenkilökoulutukset:

Tampere, lauantai 16.3.2024 klo 10-16. Toisen koulutuspäivän ajankohta sovitaan myöhemmin osallistujien kanssa.

Parkano, lauantai 13.4.2024 klo 10-16.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Laura Sarkonsalo, p. 044 774 5866, laura.sarkonsalo@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Akseli Tuuri, p. 050 431 9299, akseli.tuuri@pirkanmaanmuistiyhdistys.fi

Voit myös täyttää tietosi lomakkeeseen, jolloin otamme sinuun yhteyttä ja kerromme vapaaehtoistoiminnan eri mahdollisuuksista.

Katso video tukihenkilötoiminnasta täältä!

Tukihenkilöiksi valmistuneita ryhmäkuvassa.
Vuoden 2022 ensimmäiset tukihenkilöt valmistuivat maaliskuussa.
Vapaaehtoisten virkistyspäivää vietettiin musiikin parissa Tampere-talossa 2022.
Tammikuussa 2020 Tampereella valmistui iloinen joukko uusia tukihenkilöitä.
Vapaaehtoisten virkistyspäivässä Laukon kartanon kauniissa maisemissa elokuussa 2019.
Virroilla alkoi tukihenkilökurssi 25.3.2019.
Työpsykologi Ronnie Grandell.
14.3.2019 järjestimme mielenkiintoisen koulutuspäivän vapaaehtoistoimijoille yhteistyössä Finfami Pirkanmaan kanssa. Kouluttajana toimi työpsykologi Ronnie Grandell.